Pravobraniteljica dala izjavu za H-Alter vezano za medijsku sliku žene

cosmopolitan.hrNastavno na upit novinarke internetskog portala H-Alter, Pravobraniteljica se očitovala vezano za problem medijskog prikazivanja žene - konkretno, u ovom slučaju u prilogu modnog časopisa Cosmopolitan. U modnom prilogu pod nazivom „Moda koja voli obline“, kao plus-size model na 8 stranica prikazane su fotografije visoke i vitke žene manekenskog tipa fizičke građe za koju se ni po čemu (osim eventualno prema visini) ne bi moglo zaključiti da se nosi plus-size veličinu odjeće, dok naglasak na „oblinama“ u naslovu sugerira da se radi o odjeći namijenjenoj punijim ženama.

Pravobraniteljica je istaknula kako u Europi, pa tako i u Hrvatskoj, dominira modna industrija koja postavlja nerealne standarde ljepote za žene koji nisu nimalo usklađeni sa stvarnim izgledom žena. Tako postavljeni standardi pred žene postavljaju u pravilu nedostižne ciljeve idealnog izgleda i promoviraju stereotipnu sliku žene koja mora biti što ljepša, što vitkija, što ženstvenija i fizički što „primamljivija“ kako bi izgledala privlačno muškarcima. Na tom tragu je i modni prilog o kojem je riječ gdje je uloga modnog plus-size modela dodijeljena realnoj „minus-size“ veličini.

Negativni utjecaji tako postavljenih kriterija poželjnog fizičkog izgleda zasigurno se očituju i po pitanju poremećaja prehrane. Kada je o tome riječ, najranjivija skupina su adolescentice kojima u procesu sazrijevanja i formiranja vlastite predodžbe o svom tijelu takva medijska slika o idealnom izgledu može stvoriti golemi pritisak i zahtjev na koji nisu u stanju odgovoriti. Takvo što je samo još jedan element u današnjem društvu koji doprinosi podređenoj ulozi žene i na negativan način se reflektira na pokušaje osnaživanja žena s ciljem zauzimanja ravnopravne uloge u društvu.

Prema nekim pokazateljima procjenjuje se da od poremećaja u prehrani u RH boluje 2% populacije, 90% žena i 10% muškaraca, pri čemu je najugroženija populacija od 10 do 30 godina starosti (Izvor: Izvješće o radu Pravobraniteljice za djecu za 2006. godinu). Pritom treba naglasiti da su ciljana skupina modnih časopisa, koji postavljaju standarde ljepote i poželjnog fizičkog izgleda, upravo žene mlađe životne dobi. Stoga smatram da ovakvi modni prilozi koji pred žene postavljaju teško ostvarive i nerealne standarde poželjnog fizičkog izgleda mogu doprinijeti razvijanju loših prehrambenih navika, pa i povećati rizik od razvijanja poremećaja prehrane kao što su anoreksija i bulimija.

Podnaslovi poput „Ključni komadi za seksi siluetu“, „Kad ne znate što obući, provjerite što nose slavne i seksi cure“, „Ove godine morate isprobati hlače s efektom kože – imaju efekt steznika, ali lijepo naglašavaju obline“ i sl. ženama sugeriraju da nose odjeću koja će ih činiti seksi i isticati njihove fizičke atribute. Takvi kriteriji odgovaraju tradicionalnoj raspodjeli uloga prema kojima su žene u ulozi pasivnog objekta i „ukrasa“ koji ima zadatak eksponirati svoje fizičke atribute kako bi na taj način privukla muškarce, dok je muškarcima pak namijenjena uloga aktivnog subjekta, tj. onoga koji gleda i bira ukras koji ga najviše privuče.

Elemente navedenoga Pravobraniteljica je identificirala u istraživanju „Rodni aspekt u udžbenicima prirode i društva, prirode i biologije za osnovnu školu“ koje je objavila u svom prošlogodišnjem Izvješću o radu. Naime, u pojedinim tekstualnim sadržajima uočen je preveliki naglasak na opterećenosti djevojčica/djevojaka brigom o vanjskom izgledu - prilikom problematiziranja opterećenosti adolescenata svojim fizičkim izgledom, u svim primjerima nezadovoljne svojim izgledom su isključivo djevojčice odnosno djevojke.

Pravobraniteljica je naglasila da stereotipan i općenito nerealističan način prikazivanja žena i muškaraca u medijima podržava diskriminirajući vrijednosni sustav i podržava društvene odnose u kojima žene ne mogu uživati sva prava i biti ravnopravne sudionice niti u privatnom niti u javnom životu, što nije u skladu sa odredbama Zakona o ravnopravnosti spolova (NN 82/08).

Cijeli članak možete pročitati na internetskom portalu H-Alter.

Share