Društvo u kojem živimo temelji se na postulatima demokracije, slobodne razmjene ideja i dobara, slobodnom tržištu, zaštite i poštivanja ljudskih prava, političkog pluralizma. Granice ovih sloboda i prava definirane su odgovornošću i obavezama koje iz tih prava i sloboda proizlaze te prestaju tamo gdje ugrožavaju zakone, prava drugih odnosno opstanak društva u cjelini.
U tom smislu, s jedne strane razumijemo da reklamne kampanje žele biti provokativne pa čak i vrlo često u moralnom smislu uvredljive kako bi izazvale pozornost i promovirale svoj proizvod. No, granice te provokativnosti definirane su poštivanjem onih vrijednosti koje društvo smatra temeljnima. Te vrijednosti vrlo su često zaštićene i zakonima. Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova upozorava da Zakon o ravnopravnosti spolova (NN 82/2008, dalje u tekstu: Zakon), kao organski zakon, štiti, između ostalog, prava muškaraca i žena da ne budu prikazivani na uvredljiv način. Članak 7. stavak 1. Zakona primjerice propisuje da je izravna diskriminacija svako postupanje uvjetovano spolom kojim se osoba stavlja ili je bila stavljena ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji.
U ovom slučaju, Shooster kroz svoju reklamu, iako sugerira druženje i osuđuje seksistički tip zabave, radi to na seksistički način stereotipno prikazujući ženu kao muškarčevu lutku te tako ženama nameće uloge seksualnih objekata koje isključivo služe muškarcima za zabavu. Bez obzira što su na drugoj strani dečko i cura, promovira se stereotip da je muškarac taj koji izabire svoju „igračku“. Da je muškarčeva zabava ta koja je važna i koja motivira. Žena je tako u usporedivoj situaciji stavljena u nepovoljniji položaj.
Komercijalizacijom stereotipa uvijek se vrijeđaju oba spola jer im se nameću uloge objekata. Muškarac je objekt komercijalizacije, onaj koji određuje svoju vrijednost prema pripadnosti određenoj marki ili brendu, a žena objekt njegove zabave. Pravobraniteljica posebno upozorava na odredbu članka 36. Zakona koja se prvenstveno odnosi na medije, no, koja se analogno, i u skladu sa člankom 4. Zakona, da primijeniti i na reklamne kampanje. Članak 36. propisuje da će se mediji koji objavom programskom sadržaja ili oglašavanjem predstave žene i muškarce na uvredljiv, omalovažavajući ili ponižavajući način s obzirom na spol i spolnu orijentaciju kaznit za prekršaj novčanom kaznom do 1.000.000,00 kuna.
Do sada objavljene članke na ovu temu možete pronaći pod niže navedenim poveznicama:
Zbog Shoosterove reklame reagirala i pravobraniteljica, ezadar.hr, 11. 09. 2014.
SEKSISTIČKA I DISKRIMINIRAJUĆA Pravobraniteljica osudila reklamu Shoostera, dalje.com, 11. 09. 2014.
'Shooster stereotipno prikazuje ženu kao muškarčevu lutku', T-portal, 10. 09. 2014.
Više:
Evo što je Shooster odgovorio udruzi Vigilare, T-portal, 09. 09. 2014.
EU projekti