sklonista
povjerenstva
koordinatori

Posjetite nas na:

fb yt twitter gplus

zene i mediji logo

Pravobraniteljica o stereotipima i seksizmu u reklamama

bipareklamaPravobraniteljica Višnja Ljubičić komentirala je za portal Zagreb.info reklamu „Dečki ne kupuju poklone, frajeri ih kupuju“ koja je dobila i brojne negativne kritike građana i građanki. Dok većina reklamnih poruka ide na štetu žena prikazujući ih kao objekte čija tijela služe ukrašavanju ili privlačenju pažnje na određeni proizvod, ovaj reklamni plakat, koji koristi stereotipe temeljem muškog spola, pokazuje da svi spolni stereotipi nanose štetu i ženama i muškarcima. 

 

 

Naime, reklame i reklamne kampanje u kojima se žene prikazuje na razne uvredljive ili ponižavajuće načine temeljem spola postale su na neki način standard kojeg se oglašivači teško odriču i u kojem čak i većina javnosti ne vidi nikakav problem jer je dugotrajnim gledanjem takvih reklama na njih „oguglala“. Stoga je ovaj primjer, u kojem je uvredljiva reklamna poruka vezana uz muški spol, dobra prilika da se ponovo istakne štetnost uvredljivog načina prikazivanja i žena i muškaraca u reklamama ili medijskim sadržajima temeljem njihovog spola, a na što Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova već godinama upozorava temeljem brojnih analiza medija i reklama koje je provela kao i postupanja po pritužbama građana i građanki.

Važno je naglasiti da kod utvrđivanja štetnosti reklamnih poruka iz aspekta ravnopravnosti spolova glavnu ulogu ima učinak iste, a ne namjera oglašivača. Ono što oglašivači, a nažalost još uvijek i veliki dio javnosti najčešće zaboravljaju je da se reklamom ne oglašava samo određeni proizvod i/ili usluga, već da svaka reklama nosi i određenu društvenu poruku kojom promovira ili suzbija određeni društveni stereotip. Nisu svi stereotipi jednako štetni, već samo oni koji nose neki negativan vrijednosni sud, što znači da nekoga omalovažavaju po nekoj osnovi, a u ovom slučaju temeljem muškog spola. Smatramo izuzetno važnim da građani i građanke sami/e reagiraju na reklame i ostale medijske sadržaje koji se temelje naspolnim stereotipima i seksizmu, kao što je to bio slučaj i s ovom reklamom, i da svoje primjedbe upućuju direktno oglašivačima jer na taj način svjedoče u praksi o tome da dolazi do promjena koje, iako presporo, ipak uključuju sve veću osviještenost o prisutnosti i štetnosti spolnih stereotipa i seksizma.

 

Zagreb.info, 10.2.2017.