Ured Pravobranitelja/ice za ravnopravnost spolova nalazi se u Preobraženskoj 4 u Zagrebu. U Uredu radi 9 zaposlenika/ca u dvije službe (stručnoj i općoj) te pravobraniteljica za ravnopravnost spolova i njezin zamjenik.
Nadležnost Ureda pravobraniteljice, kako se obratiti Uredu pravobraniteljice, djelatnici/e Ureda i zamjenik pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.
Akti Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova: Katalog informacija, Etički kodeks, Strateški plan, Plan zapošljavanja, Natječaji (ako ima aktualnih), Pravilnik o unutarnjem redu i Planovi nabave.
Godišnji planovi rada Ureda Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova
Izvješća vezana za materijalno i financijsko poslovanje.
Bilanca/Izvješće o prihodima i rashodima, primicima i izdacima/ Izvješće o promjenama u vrijednosti i obujmu imovine i obveza/ Bilješke
Diskriminacija na temelju spola označava svaku razliku, isključenje ili ograničenje učinjeno na osnovi spola kojemu je posljedica ili svrha ugrožavanje ili onemogućavanje priznanja, uživanja ili korištenja ljudskih prava i osnovnih sloboda u političkom, gospodarskom, društvenom, kulturnom, građanskom ili drugom području.
Pravobranitelj/ica za ravnopravnost spolova dužan/na je prema Zakonu o ravnopravnosti spolova najmanje jednom godišnje predati Hrvatskom saboru svoje Izvješće o radu. Godišnja izvješća o radu sadrže detaljne opise aktivnosti tijekom godine te izbor najkarakterističnijih pritužbi uz čuvanje tajnosti podataka pritužitelja/ica.
PODRUČJA AKTIVNOSTI
Diskriminacija na području zapošljavanja i rada zabranjena je u javnom i privatnom sektoru u odnosu na uvjete zapošljavanja, uključujući kriterije i uvjete za izbor kandidata/tkinja za radna mjesta, napredovanje na poslu, pristup svim vrstama i stupnjevima školovanja i stručnog usavršavanja, uvjete zaposlenja i rada, članstvo u udrugama radnika ili poslodavaca, usklađivanje profesionalnog i privatnog života, trudnoću, porod, roditeljstvo i sve oblike skrbništva. (ZRS, čl.13.)
Mediji će kroz programske sadržaje, programske osnove, programska usmjerenja i samoregulacijske akte promicati razvoj svijesti o ravnopravnosti žena i muškaraca. Zabranjeno je javno prikazivanje i predstavljanje žena i muškaraca na uvredljiv, omalovažavajući ili ponižavajući način, s obzirom na spol i spolnu orijentaciju. (ZRS, čl. 16.)
Iako ZRS ne navodi obiteljsko nasilje kao područje zabrane diskriminacije, pravobraniteljica ga prati temeljem drugih propisa: UN Deklaracija o uklanjanju nasilja nad ženama koja je usvojena na Općoj skupštini UN-a, 20. 12. 1993., Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji, Protokola o postupanju u slučaju nasilja u obitelji, Nacionalne strategije zaštite od nasilja u obitelji, za razdoblje 2011. – 2016. i drugih relevantnih propisa vezanih uz obiteljsko nasilje.
Prilikom utvrđivanja i predlaganja liste kandidata/tkinja za izbor zastupnika/ca u Hrvatski sabor, lokalnih izbora i izbor članova/ica u Europski parlament, propisano je poštivanje načela ravnopravnosti spolova i uravnotežena zastupljenost oba spola na izbornim listama. Osjetna neuravnoteženost jednog spola postoji ako je zastupljenost jednog spola u tijelima političkog i javnog odlučivanja niža od 40%. Pri imenovanju u državna tijela, tijela JLP(R) samouprave i druge pravne osobe s javnim ovlastima te pri imenovanju članova/ica displomatskih predstavništva, članova odbora, povjerenstava i izaslanstava koja zastupaju RH na međunarodnoj razini, mora se voditi računa o uravnoteženoj zastupljenosti oba spola. Postupno povećanje podzastupljenog spola mora se postići nakasnije prigodom provedbe trećih redovitih izbora od dana stupanja na snagu ZRS-a 2008. (ZRS, čl. 12. i 15.)
Sva pravosudna tijela dužna su voditi evidencije o sudskim predmetima po osnovi spolne diskriminacije i dostavljati ih ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa. (ZRS, čl. 17.)
Pravobraniteljici za ravnopravnost spolova do sada su odobrena tri europska projekta: (1) PROGRESS projekt „Uklanjanje staklenog labirinta – jednakost prilika u pristupu pozicijama ekonomskog odlučivanja u Hrvatskoj˝, koji smo s projektnim partnerima provodili od 2013. - 2016.; (2) EU-projekt „Prema stvarnoj ravnopravnosti muškaraca i žena: usklađivanje profesionalnog i obiteljskog života“ koji je započeo 2016; (3) EU-projekt „Izgradnja učinkovitije zaštite: promjena sustava za borbu protiv nasilja prema ženama“, koji će se provoditi od 2017.-2019. U posljednje tri godine dobili 3 velika EU-projekta koja zajedno vrijede oko 1.200.000 EUR-a i smatramo da je tako nešto, uz sve ostale aktivnosti koje provodimo, velik uspjeh za mali ured od svega 11 zaposlenih osoba.
Zabranjena je diskriminacija u odnosu na mogućnosti dobivanja i nabave roda kao i diskriminacija u pružanju i pristupu uslugama. (ZRS čl. 6. st. 4.)
Svi statistički podaci i informacije o osobama koje tijela državne vlasti, JLP(R)S-a, pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost u skladu s propisima prikupljaju, evidentiraju i obrađuju, moraju biti iskazani po spolu. (ZRS, čl. 17.)
"Države stranke poduzimaju sve odgovarajuće mjere radi uklanjanja diskriminacije žena u području zdravstvene zaštite kako bi osigurale, na osnovi jednakosti muškaraca i žena, dostupnost zdravstvenih usluga, uključujući one koje se odnose na planiranje obitelji. Neovisno o ovoj odredbi, države stranke osiguravaju ženama odgovarajuće zdravstvene usluge u vezi s trudnoćom, porođajem, razdobljem poslije porođaja, osiguravanjem besplatnih usluga kada je to potrebno, kao i odgovarajuće prehrane tijekom trudnoće i dojenja." (Konvencija o uklanjanju svih oblika diskriminacije žena, čl. 12. st. 1. i 2.)
Zakoni vezani uz djelatnost
SURADNJA S ORGANIZACIJAMA CIVILNOG DRUŠTVA, SINDIKATIMA, LOKALNIM POVJERENSTVIMA I ODBORIMA HRVATSKOG SABORA, TIJELIMA NA MEĐUNARODNOJ RAZINI te drugim državnim tijelima i pravnim osobama vezano za promicanje načela ravnopravnosti spolova.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova surađuje s organizacijama civilnog društva (OCD) koje se bave promicanjem ljudskih prava i zaštitom od diskriminacije temeljem spola, bračnog i obiteljskog statusa i spolne orijentacije.
Pravobraniteljica surađuje sa sindikatima u području rada i zapošljavanja.
Pravobraniteljica surađuje s povjerenstvima i odborima za ravnopravnost spolova na lokalnoj razini kao i s Odborom za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora te drugim odborima Hrvatskog sabora.
Međunarodne i regionalne konferencije, sudjelovanje u istraživanjima, te primanja stranih delegacija u instituciji Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.
Sukladno čl. 19. st. 6. Zakona o ravnopravnosti spolova, Pravobranitelj/ica za ravnopravnost spolova provodi neovisna istraživanja o diskriminaciji, objavljuje neovisna izvješća i razmjenjuje raspoložive informacije s odgovarajućim europskim tijelima te prikuplja i analizira statističke podatke o slučajevima spolne diskriminacije (čl. 19. st. 5.).
Na području rada i zapošljavanja pravobraniteljica je u razdoblju od 2006. do 2013. godine provela 12 analiza natječaja za zapošljavanje, istraživanje o uznemiravanju na radnom mjestu, istraživanje o uzrocima jaza u plaćama žena i muškaraca, analizu kolektivnih ugovora, istraživanje o zastupljenosti žena na rukovodećim i upravljačkim mjestima u poslovnim subjektima RH, istraživanje o diskriminaciji trudnica i majki s malom djecom na tržištu rada, učestalost anti-diskriminacijskih predmeta u sudskoj praksi itd.
U području obrazovanja institucija Pravobraniteljice je provela nekoliko istraživanja vezanih za ravnopravnu zastupljenost žena i muškaraca na svim razinama obrazovanja kao i obrazovnih sadržaja. Provedeno je nekoliko neovisnih istraživanja udžbenika hrvatskog jezika i književnosti, udžbenika povijesti, udžbenika vjeronauka i etike.
Pravobraniteljica prati i sudsku praksu. 2010. godine provela je istraživanje sudske prakse u području antidiskriminacijske zaštite, a 2012. Učestalost anti-diskriminacijskih predmeta u sudskoj praksi.
Budući da su mediji dužni poštivati nacionalne i međunarodne zakone i propise koji reguliraju njihovu obvezu promicanja vrijednosti ravnopravnosti spolova i uklanjanja stereotipa, seksizma i uvredljivih i ponižavajućih načina prezentacije žena i muškaraca u medijskim sadržajima, institucija Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova kontinuirano prati i provodi analize i istraživanja o zastupljenosti žena i muškaraca u medijima kao i načina na koje mediji prikazuju žene i muškarce sukladno zakonima RH i međunarodnim dokumentima.
Pravobraniteljica prati rad političkih stranaka iz aspekta ravnopravnosti spolova, a naročito uravnoteženu zastupljenost žena i muškaraca na kandidacijskim listama lokalnih i parlamentarnih izbora. Također prati način na koji mediji prikazuju žene i muškarce u politici te izjave političara i političarki iz aspekta ravnopravnosti spolova i zaštite od diskriminacije.
Pravobraniteljica je provela nekoliko istraživanja vezana uz skloništa za žrtve obiteljskog nasilja te pružanje besplatne pravne pomoći.
Iz prakse Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.
Postupanja pravobraniteljice po pritužbama vezanima uz razne osnove diskriminacije.
Postupanja pravobraniteljice u slučajevima u kojima je osnova diskriminacije bio spol.
Postupanja pravobraniteljice u slučajevima u kojima je osnova diskriminacije bila seksualna orijentacija.
Postupanje pravobraniteljice u slučajevima u kojima je osnova diskriminacije bio bračni i/ili obiteljski status.
Postupanje pravobraniteljice vezano uz oblike diskriminacije.
Postupanje pravobraniteljice u slučajevima izravne diskriminacije.
Postupanja pravobraniteljice u slučajevima neizravne diskriminacije.
Postupanja pravobraniteljice u slučajevima uznemiravanja i spolnog uznemiravanja.
Postupanje pravobraniteljice u slučajevima viktimizacije.
Načelo učinkovite pravne zaštite.
Postupanja pravobraniteljice prema područjima diskriminacije.
Postupanja pravobraniteljice u području rada i zapošljavanja.
Postupanja pravobraniteljice u području socijalnih prava.
Postupanja pravobraniteljice u području mirovinskih prava.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz nasilje temeljem spola ili spolne orijentacije, a naročito obiteljsko nasilje.
Postupanja pravobraniteljice u području obrazovanja.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz medije.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz pristup dobrima i uslugama.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz uravnoteženu političku zastupljenost žena i muškaraca.
Postupanja pravobraniteljice.
Priopćenja za javnost jedan su od mehanizama koji stoje pravobraniteljici na raspolaganju u slučajevima kada želi skrenuti pozornost javnosti ili pojedinaca/ki na diskriminaciju temeljima propisanim Zakonom o ravnopravnosti spolova.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz kršenje pozitivnih obveza.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz rodno osjetljivu politiku.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz posebne mjere.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz obrazovne sadržaje.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz zastupljenost muškaraca i žena u području obrazovanja.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz medijsku osviještenost.
Postupanja pravobraniteljice vezana uz rodno osjetljivu statistiku.
SUD EUROPSKE UNIJE (Court of Justice of the European Union) tumači pravo EU-a kako bi se osigurala njegova ujednačena primjena u svim državama članicama EU-a i rješava pravne sporove između nacionalnih vlada i institucija EU-a. Uz to, u određenim okolnostima pojedinci, poduzeća ili organizacije mogu se obratiti Sudu ako smatraju da je neka od institucija EU-a povrijedila njihova prava. Sve suce i nezavisne odvjetnike zajedno imenuju nacionalne vlade na mandat od šest godina, koji se može obnoviti. Za svaki sud suci izabiru predsjednika na mandat od tri godine, koji se može obnoviti.
Na ovim stranicama Pravobraniteljica će objavljivati presude Suda Europske unije po osnovama, obliku i područjima diskriminacije sukladno svojoj nadležnosti.
Prema osnovi diskriminacije.
Seksualna orijentacija kao osnova diskriminacije.
Spol kao osnova diskriminacije.
Više osnova diskriminacije - višestruka diskriminacija.
Praksa Europskog suda pravde vezana uz oblike diskriminacije.
Izravna diskriminacija.
Neizravna diskriminacija.
Uznemiravanje.
Viktimizacija.
Praksa Europskog suda pravde prema područjima diskriminacije.
Praksa ESP u području rada i zapošljavanja.
Praksa ESP u području socijalnih prava.
Praksa ESP u području mirovina.
Praksa ESP vezana uz diskriminaciju u drugih područjima.
Europski sud za ljudska prava je međunarodni sud ustrojen 1959. godine, sa sjedištem u Strasbourgu. Njegova nadležnost je odlučivati o pojedinačnim ili međunarodnim zahtjevima koji se odnose na povredu građanskih i političkih prava sadržanih u Europskoj konvenciji o ljudskim pravima. Drugim riječima, zadaća Suda je osigurati da države poštuju prava i jamstva predviđena Konvencijom. U trenutku kada utvrdi da je neka država povrijedila jedno ili više tih prava i jamstava, Sud donosi presude koje su obvezujuće za svaku državu i dovode do toga da dotične zemlje imaju obvezu postupati po njima i mijenjati svoje zakonodavstvo i administrativnu praksu u velikom broju područja kako se slične povrede ne bi ponavljale u budućnosti.
Pregled prakse Europskog suda za ljudska prava >>
Praksa ESLJP vezana uz oblike diskriminacije.
Praksa ESLJP vezana uz izravnu diskriminaciju.
Ombudsperson for Gender Equality of the Republic of Croatia.
The Ombudsperson for Gender Equality monitors the enforcement of the Gender Equality Act and other regulations on gender equality and reports to the Croatian Parliament at least once a year.
Pravobranitelj/ica za ravnopravnost spolova djeluje neovisno i samostalno i prati provođenje Zakona o ravnopravnosti spolova i drugih propisa koji se tiču ravnopravnosti spolova. Ovdje dajemo popis dokumenata temeljem kojih pravobraniteljica prati poštivanje načela ravnopravnosti spolova i zabranu diskriminacije temeljem spola, bračnog ili obiteljskog statusa i spolne orijentacije.
Pravobranitelj/ica za ravnopravnost spolova djeluje neovisno i samostalno i prati provođenje Zakona o ravnopravnosti spolova i drugih propisa koji se tiču ravnopravnosti spolova. Ovdje dajemo popis nacionalnih dokumenata temeljem kojih pravobraniteljica prati poštivanje načela ravnopravnosti spolova i zabranu diskriminacije temeljem spola, bračnog ili obiteljskog statusa i spolne orijentacije.
Pravobranitelj/ica za ravnopravnost spolova djeluje neovisno i samostalno i prati provođenje Zakona o ravnopravnosti spolova, ali i drugih nacionalnih i međunarodnih propisa koji se tiču ravnopravnosti spolova, a koji su po svojoj pravnoj snazi iznad zakona RH. Ovdje dajemo popis međunarodnih dokumenata čiju provedbu pravobraniteljica prati vezano uz poštivanje načela ravnopravnosti spolova i zabranu diskriminacije temeljem spola, bračnog ili obiteljskog statusa i spolne orijentacije.
UN dokumenti.
EU dokumenti.
Razna međunarodna izvješća o Republici Hrvatskoj.
Međunarodni dokumenti koji se odnose na ravnopravnost spolova.
Međunarodni datumi vezani uz ravnopravnost spolova.
Popis koordinatora/ica, popis povjerenstava za ravnopravnost spolova, popis savjetovališta i skloništa.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed orci nisi, egestas ac porta volutpat, blandit et urna. Maecenas id nulla vel lorem semper mollis eu et felis. Curabitur vestibulum dictum felis at tempus. Mauris elementum lobortis risus, sit amet suscipit mi pulvinar a. Suspendisse quis ante ut arcu dictum imperdiet quis at dui. Aliquam vitae est et tellus luctus commodo. Donec in volutpat odio. Morbi tempus accumsan lacus, in mollis eros venenatis sed. Sed euismod nunc at ligula vestibulum condimentum. Donec est nisi, ultricies id feugiat vitae, scelerisque eu turpis.
Nulla pulvinar, nunc in interdum tristique, lectus tellus fringilla nunc, sed consectetur nisi tellus et est. Suspendisse volutpat ornare urna euismod malesuada. Integer eleifend tristique gravida. Praesent risus augue, vestibulum nec dictum vitae, varius eu erat. Proin nisl felis, posuere luctus lacinia et, venenatis vel felis. Donec tincidunt, velit in viverra dictum, dolor ante gravida urna, non gravida mi urna eget diam. Cras vel ante mi. Vivamus ac est vel sem tempor viverra at ac quam.
Aenean ut massa metus. Pellentesque dictum, est nec tincidunt pretium, ante nibh tempus dui, sed iaculis urna est dapibus orci. Aenean nec tortor in eros semper feugiat. Vestibulum pulvinar dui non mi viverra suscipit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer tincidunt sodales tortor, vitae egestas nunc condimentum ut. Etiam bibendum, sem eget molestie varius, dolor neque sollicitudin quam, a vestibulum est felis eu tortor. Cras felis urna, vulputate quis iaculis sit amet, fringilla eget sapien.
Ovdje će biti presude.
Natječaji Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.
EU dokumenti.
Izvješće o radu Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova za 2013.
Linkovi na stranice Vlade RH, Hrvatskog sabora, pravobraniteljskih institucija.
EU projekti